Sfaturi de achizionare biciclete second hand!

Posted on Updated on

Bicicleta Second Hand este alegerea ideala atunci cand nu ai un buget suficient de mare pentru a achizitiona una noua. Dar o bicicleta la mina a doua este la fel de utila atunci cand vrei sa incepi sa pedalezi, una noua nejustificandu-si bugetul pentru debutul tau in viata de biciclist. Exista riscul de a o zgaria sau de a o lovi pina capeti ceva experienta.

Pe cat de atractive pot parea ofertele pentru numeroase biciclete second hand, pe atat de riscanta poate deveni achizitionarea. In acest articol o sa-ti prezentam pe larg, la ce anume trebuie sa fii atent cand te decizi sa cumperi o bicicleta folosita.

Deoarece in majoritatea cazurilor nu ai cum sa verifici istoricul bicicletei, iar proprietarul acesteia nu-ti va dezvalui niciodata toate evenimentele neplacute prin care a trecut aceasta, ramane sa te folosesti de indiciile pe care ni le ofera urmele de pe cadru sau de pe componentele bicicletei. Ca sa-ti fie mai usor, am decis sa impartim “checking”-ul in functie de materialul din care este realizat cadrul dar si in functie de scopul de utilizare al bicicletei.

IMPORTANT : Achizitionarea unei biciclete second hand este o afacere buna, doar in situatia in care nu va trebui sa investesti alte sume in inlocuirea diverselor componente. Dar daca obtii un cost foarte mic de achizitionare, atunci investitiile ulterioare s-ar putea sa merite. Totusi, nu este indicat sa achizitionezi o bicicleta ce necesita multe “upgrade”-uri ulterioare, deoarece afacerea poate deveni mai costisitoare decat te-ai fi gandit. Intreaba vanzatorul ce vechime are bicicleta, astfel incat sa-ti faci o idee despre durabilitatea cadrului sau a componentelor.

Biciclete second hand pentru munte cu cadru din Aluminiu, otel aliat (CrMo)

Bicicletele la mina a 2a cu astfel de cadre sunt printre cele mai raspandite, fie ca le gasesti in targ, pe ebay sau pe diferite site-uri de anunturi. Important este sa vezi bicicleta inainte de a o achizitiona, n-o cumpara legat la ochi doar vizualizand cateva fotografii cu aceasta. Incepe verificarea bicicletei second hand pe care doresti s-o achizitionezi de la cadru, continuand apoi cu componentele.

Atunci cand verifici cadrul unei biciclete, trebuie sa fii atent la urmatoarele detalii : cate zgarieturi are cadrul si cat de adanci sunt acestea (in special la cadrele din aluminiu) si cum se prezinta imbinarile si sudurile (foarte important, deoarece am intalnit multe cadre din crom sau otel fisurate in dreptul sudurilor). Zonele cele mai predispuse la fisuri se regasesc in partea frontala a cadrului, la imbinarea cu gatul cadrului (prin care trece furca) si in zona basculei. Da praful deoparte si uita-te cu atentie la aceste imbinari.

Un alt punct cheie unde pot fi gasite semne ale unei exploatari intense sau extreme se afla pe bascula. Intoarce bicicleta cu rotile in sus si verifica amanuntit bascula dar si teava inferioara. Loviturile pe “burta” bicicletei sunt semne clare ale unei exploatari intense in mediul extrem (precum urcari de borduri nereusite etc). Daca zona este curata si nu prezinta lovituri, inseamna ca rezistenta cadrului nu a fost afectata, asadar este in regula.

Nu uita sa verifici si urechile cadrului (locul de prindere al rotii posterioare). Si aici trebuie sa te uiti dupa fisuri sau lovituri puternice. Urmatoarea pe lista este furca : fiind o componenta vitala pentru siguranta ta pe biciclete, necesita de asemenea verificari amanuntite, in special daca este vorba de o bicicleta mai veche.

Verificarea componentelor unei biciclete second hand

In cazul in care cadrul bicicletei se prezinta in regula este momentul sa treci la componentele bicicletei. Multe dintre aceste componente pot ascunde diverse defecte insa iti vom enumera componentele ce necesita o atentie deosebita.

Sa incepem cu rotile bicicletei : verifica in primul rand daca acestea au joc, miscand de roata stanga-dreapta. Daca exista un anumit joc, cel mai probabil acesta este din butuci. Ideal ar fi ca rotile sa nu fie descentrate.

In acelasi timp verifica si jantele si vezi daca nu cumva au incasat cateva lovituri puternice. Majoritatea jantelor sunt realizate din aluminiu, asadar loviturile puternice nu pot fi mascate.

Intr-un caz fericit este de preferat ca bicicleta sa fie dotata cu jante duble, dar nu este o conditie esentiala. Asigura-te ca faci acest “checking” ambelor roti.

Urmeaza verificarea sistemului de franare al bicicletei. Cel mai probabil, acesta va fi functional in majoritatea cazurilor, totusi poti verifica jocul din manete, prin miscarea acestora in sus si in jos sau al v-brake-urilor. Cu cat este mai mic jocul, cu atat mai bine. Verifica si camasile prin care trec cablurile de frana, unele vor necesita inlocuire fiind crapate. Inlocuindu-le vei spori performantele sistemului de franare.

Verificarea jocului manetelor este valabil si in cazul franelor pe disc. La acelasi capitol, verifica daca discurile sunt in regula si intreaba-l pe cel care-ti vinde bicicleta cand a facut ultima aerisire a franelor si cand a schimbat placutele de frana. In functie de vechimea acestora mai poti negocia la pret, franele fiind o componenta mai mult decat important pentru bicicleta ta.

In general pe manete se pot observa julituri sau zgarieturi aparute in urma unei exploatari necorespunzatoare sau a unor mici accidente. La franele pe disc verifica si etrierele, daca au joc sau daca sunt puternic lovite. In cazul ideal, acestea nu ar trebui sa fie nici macar zgariate.

Trecem mai departe la furca cu suspensie : daca bicicleta are in dotare asa ceva, asigura-te ca aceasta functioneaza corespunzator. Verifica-i jocul, prin actionarea manetei de frana stanga (frana de fata) si impingerea fata-spate in ghidon.

De asemenea este bine sa te interesezi cand a fost desfacuta si curatata ultima data.

Daca functionarea acesteia este greoaie atunci cand amortizeaza, se poate sa aiba nevoie de o revizie, care te va costa intre 50 si 100 de lei in functie de model. Asigura-te ca furca nu are urme de lovituri puternice si nici pete de rugina (intalnite in general pe bratele superioare a furcii).

Daca furca are comenzi precum preloadul, reboundul sau limitarea cursei etc, verifica daca acestea functioneaza in totalitate.

Verifica si angrenajul (pedalierul) : trage de el spre tine apoi impinge-l. Are joc? Daca are, incearca sa vezi de unde provine acest joc : din brat sau din rulment (bottom bracket)?

La unele angrenaje foarte vechi din aluminiu exista riscul sa prezinte fisuri. Aceste fisuri sunt cel mai des intalnite la nivelul bratului cu foile, chiar la baza acestuia (opus pedalei).

Urmeaza verificareaul sistemului de transmisie : cum se prezinta schimbatoarele? Functioneaza corect? O functionarea deficitara a acestora poate fi cauzata de diverse lovituri.

In poza poti observa un schimbator de pinioane ce a suferit multe lovituri, cauzand o functionare deficitara. In cele mai multe cazuri, schimbatorul de foi este ferit de lovituri, dar este bine sa vezi daca nu cumva are joc.

Gradul mare de uzura al foilor sau al pinioanelor poate duce la “ghost shifting” (schimbarea unui pinion fara a fi actionatd e catre utilizator) si la functionarea necorespunzatoare a intregului sistem de transmisie.

Daca acestea necesita inlocuire, bicicleta ar putea deveni o achizitie costisitoare, urmand sa schimbi atat pinioanele, foile cat si lantul.

Ideal ar fi ca anvelopele sa fie cat mai putin exploatate. Daca necesita inlocuire este cazul sa mai negociezi la pret!

Biciclete second hand full suspension

Pe langa verificarile de mai sus, o bicicleta cu suspensie si pentru partea posterioara necesita o verificare amanuntita a basculei dar si a amortizorului. De asemenea, bicicletele full suspension vor fi mai ieftine la achizitionare, deoarece nu se vand la fel de bine precum hardtail-urile.

Bascula nu trebuie sa aiba joc (stanga-dreapta) iar amortizorul trebuie sa functioneze corespunzator.

Jocul poate aparea in bascula in diverse articulatii. De asemenea, lasa-te pe partea posterioara a bicicletei si incearca sa identifici eventuale sunete produse de functionarea acesteia.

Biciclete second hand de oras

CityBike-urile nu necesita o verificare atat de amanuntita, insa sunt cateva capitole asupra carora trebuie sa insisti. Verifica jocul in roti, imbinarile cadrului in partea frontala pentru a identifica eventuale fisuri, furca, franele, schimbatorul (mai ales daca acesta are vitezele integrate in butuc) si sistemul de iluminare al bicicletei (daca aceasta beneficiaza de asa ceva).

Functionalitatea butucului cu viteze integrate este esentiala, deoarece reparatia acestuia poate deveni costisitoare. Cu atat mai grav este daca butucul necesita inlocuire.

Concluzie

Daca toate componentele mai sus enumerate se prezinta in conditie buna, incearca sa afli costul initial al bicicletei. In cazul in care acesta are o vechime mai mare de 2-3 ani, pretul corect este de aproximativ 50% din valoarea bicicletei noi. O bicicleta second hand care nu necesita investitii ulterioare poate fi considerata o afacere buna, in special datorita faptului ca poti cumpara una cu o configuratie de top dar cu o vechime de 3 pina la 4 ani.

Recapitulam cele mai importante aspecte ale verificarii :

1.Cadrul, bascula si imbinarile tevilor cadrului.

2.Rotile si anvelopele si gradul lor de uzura.

3.Verifica franele si functionarea acestora.

4.Furca si sistemul de amortizare al basculei (daca este vorba de un full suspension).

5.Angrenajul si intreg sistemul de transmisie.

Sursa: http://www.freerider.ro

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s