Sfaturi utile in achizitonarea unei biciclete noi !

Posted on

In aceste zile se face un lobby tot mai mare mersului cu bicicleta, si este normal  sa fie asa . Asa cum scriam si ieri in weekendul ce vine 4-6.04 vom avea o expozitie de biciclete in Bucuresti unde  ne vom pune la punct cu ultimele invetii in materie de biciclete. Pentru ca  imi doresc ca in acest an sa particip si eu la cateva competitii de ciclism am tot cautat pe net sfaturi de achizitionare.Asadar daca vrei sa iti cumperi o bicicleta noua ar trebui  sa stii urmatoarele:

Ce bicicletă mi se potrivește?

Dacă la început te întrebi pe ce fel de bicicletă ar trebui să pedalezi, permite-mi să-ți prezint categoriile bicicletelor de munte în linii mari, astfel încât să înțelegi care dintre acestea ți se potrivește cel mai bine.

Putem face o diferențiere a segmentelor astfel: biciclete recreaționale/de agrement, biciclete de Cross Country/Maraton, biciclete de All Mountain, biciclete de Enduro și biciclete de Freeride și Downhill. În primele trei categorii, distingem trei tipuri de mărimi pentru roți: 26 inch, 27.5 inch și 29 inch. Despre dimensiunea roții vom reveni mai târziu în acest articol.

Bicicletele recreaționale/de agrement au alura unui mountainbike, dar datorită echipării cu componente mai puțin performante, nu este indicat a fi utilizate pe trasee montane. Producătorii recomandă pentru acest tip de biciclete, plimbările recreaționale prin oraș, prin parc și cel mult pe potecile de pădure. Se numără de altfel și printre cele mai accesibile biciclete din segmentele prezentate de sus, putând fi achiziționate pentru sume cuprinse între 250 și 450 de euro și nu beneficiază de suspensie pentru partea din spate a bicicletei.

Bicicletele de cross country și maraton se disting printr-o construcție mai robustă, deși cele care pot fi exploatate în condiții severe sunt cele scumpe. Acest tip de bicicletă poate fi utilizat pe poteci de pădure sau pe trasee montane și sunt echipate în general cu o furcă a cărei cursă se încadrează între 100 și 120 de mm.

Sunt mai ușoare decât bicicletele recreaționale, datorită echipării cu componente mai performante, care cântăresc mai puțin. Prețurile pentru o bicicletă de cross country decentă pornesc de la 600 de euro și pot ajunge pentru modelele de top până la 8.000 de euro sau chiar mai mult. Pot fi de două tipuri: hardtail și full suspension.

Bicicletele de All Mountain sunt partenerul ideal pe traseele variate de munte. Beneficiază atât de o furcă cât și de un amortizor pentru partea din spate și oferă o cursă cuprinsă între 120 și 150 de mm. După cum poți observa, cursa oferită de amortizoare este mai mare, permițându-ți să abordezi trasee mai denivelate, mai complicate. Sunt la fel de eficiente pentru urcări cât și pentru coborâri și reprezintă varianta perfectă pentru cei care abordează trasee variate dar participă și la competiții. Prețurile pentru o bicicletă decentă de All Mountain pornesc în general de la 1.000 de euro.

Bicicletele de Enduro, un segment destul de restrâns, reprezintă alternativa pentru traseele foarte dificile, însă cu avantajul greutății mai mici decât a bicicletelor de Freeride și Downhill. Sunt mai grele decât bicicletele de All Mountain, dar sunt mai potente și beneficiază de o cursă de amortizare mai mare, de 160 de mm. Bicicletele din această categorie sunt doar de tip full suspension iar unele modele se pot dovedi a fi cățărători destul de buni pe traseele de urcare. Prețurile pornesc de la 1.400 de euro.

Bicicletele de Freeride și Downhill reprezintă vârful tehnologiei atunci când vine de traseele extreme. Suspensiile de 180 până la 200 de mm asigură trecerea peste cele mai dificile obstacole, fiind livrate doar în variantă full suspension. Este o categorie rezervată cunoscătorilor.

Ce bicicletă să aleg, un hardtail sau un full suspension?

Deși pe FreeRider.ro acest subiect este dezbătut pe larg, îți pot spune că un full suspension merită investiția doar în situația în care ai disponibil un buget pe măsură. Sunt mai confortabile decât bicicletele hardtail, dar în clasa de preț entry-level sunt foarte grele și echipate cu componente basic, ce nu-ți vor satisface pe deplin nevoile de a pedala pe un traseu de munte mai dificil. Majoritatea bicicletelor full suspension oferite sub 1.200 de euro, sunt mai grele și mai slab echipate decât un hardtail din aceeași categorie de preț. La revânzare un full suspension își pierde mai mult din valoare ca un hardtail, dat fiind faptul că este construit mai complex și există mai multe componente ce ar trebui înlocuite după un anumit timp.

Ce dimensiune trebuie să aibă roata: 26, 27.5 sau 29 inci?

Bicicleta de munte cu roata de 26 de inci este deja un clasic. Până nu de mult acesta era singurul și cel mai răspândit segment de biciclete construite pentru traseele de munte. Între timp și-au făcut apariția bicicletele 29er, cu roți ceva mai mari, dedicat în principal persoanelor mai înalte. Roțile mari oferă multiple avantaje, precum o pată de contact cu solul mai mare, o viteză de rulare mai bună, trecerea peste obstacole mai ușoară dar și dezavantaje, precum controlul mai greoi sau dimensiunea destul de mare pentru persoanele care măsoară sub 1.75 m. Sunt de asemenea mai grele datorită componentelor mai mari, precum furca sau anvelopele. Bicicletele cu roți de 27.5 inch sunt noul trend care vine puternic din urmă și vrea să se impună ca varianta ideală pentru cei care consideră roata de 26 de inch prea mică și pe cea de 29 de inch prea mare.

Aici ai la dispoziție o comparație între biciclete cu roți de 26 inch și cele de 29 inch.

Dacă mă deplasez mai des prin oraș?

Există persoane care optează pentru o bicicletă de munte, chiar dacă o utilizează mai des în oraș. Dacă dorești un compromis bun, astfel încât să folosești bicicleta de munte zilnic prin oraș, iar în weekend-uri să pleci cu ea la munte, va trebui să te gândești la achiziționarea unui set de anvelope slick sau semi-slick. Aceste anvelope au un profil foarte neted iar umflate la presiunea recomandată de producător îți vor ușura mult pedalatul pe drumuri asfaltate, deoarece acest tip de anvelopă nu întâmpină rezistență la rulare precum anvelopele cu crampoane, pentru munte. În fotografia de mai jos, poți distinge cele două tipuri de anvelope.

V-Brake, frână pe disc mecanică sau hidraulică?

Bicicletele din gama low-cost in în general echipate cu frâne V-Brake. Acestea se bucură de avantajul de a fi mai ușoare, dar datorită faptului că acționează pe janta bicicletei nu sunt la fel de puternice și eficiente precum frânele pe disc. De asemenea, în condiții de umiditate capacitatea de frânare este redusă considerabil.

Frânele pe disc mecanice reprezintă o alternativă mai ieftină la cele hidraulice și din fericire, există câteva modele consacrate (precum cele de la Avid sau Hayes) care oferă reprize bune de frânare. Sunt mai ușor de întreținut decât cele hidraulice, deoarece nu necesită aerisire.

Frânele pe disc hidraulice reprezintă apogeul în materie de frâne pentru biciclete. Sunt cele mai performante din segment, iar în funcție de discul pentru car eoptezi, le poți spori performanțele. Un disc mai mare presupune și o forță de frânare mai mare, dar va adăuga greutate suplimentară bicicletei tale. Pentru roata din față sunt recomandate discuri de 160 de mm pentru persoanele de sub 80 de kg și discuri de 180/185 mm pentru persoanele de peste 80 de kg. Pentru trasee extreme se impun discurile de 203 mm. Un disc de 140/160 mm este suficient pentru roata din spate, chiar și pentru competițiile de Cross Country sau Maraton.

Furcă pe arc sau pe aer?

În foaia de specificații a bicicletei pe care urmează s-o achiziționezi este trecut sistemul de funcționare al furcii. Aceasta poate funcționa pe arc sau cu cartuș de aer. Cele pe arc necesită mai puține operațiuni de întreținere, însă modelele entry-level nu oferă reprize de amortizare rafinate, sunt grele iar reglajele în general nu răspund pozitiv la cerințele tale. Exitsă desigur furci pe arc mai scumpe care pot ține pasul cu cele pe aer, cel puțin la capitolul rafinament.

Furcile pe aer se găsesc pe bicicletele mai scumpe, au o construcție mai complicată, sunt ceva mai greu de întreținut dar oferă reprize de amortizare mai bune decât cele pe arc și sunt în general mai ușoare. Beneficiază de asemenea de mai multe reglaje, precum preload, viteza de revenire sau compresia.

Sistemul de transmisie

Este compus din schimbătorul de foi, schimbătorul de pinioane, lanț, angrenaj, pinioane și manetele pentru schimbarea vitezelor, denumite shiftere. Ce sistem de transmisie este potrivit pentru bicicleta ta?

Mai jos ai la dispoziție un tabel în care poți vedea gamele de piese ale principalilor producători. Pentru a durată mai mare de viața a sistemului de transmisie cât și pentru performanțe mai bune, îți recomandăm alegerea unor piese de la Shimano Deore, respectiv Sram X5 în sus. Cele plasate mai jos în gamă își vor face treaba, dar materialele utilizate nu garantează o durată de viață atât de mare și cântăresc ceva mai mult.

Dacă vrei un sistem de transmisie care să ofere un raport calitate/performanță/preț foarte bun, îți recomandăm componente Shimano SLX/XT sau Sram X7/X9. Bicicletele echipate cu astfel de sisteme de transmisie sunt în general scumpe, dar te vei bucura de performanțe foarte bune pentru mai mult timp.

Angrenaj cu două sau cu trei foi?

Deja de mai bine de doi ani, mulți producători de componente oferă angrenaje cu două foi. Acestea au multiple avantaje față de cele cu trei foi: sunt mai ușoare, necesită mai puține schimbări iar în combinație cu o casetă de pinioane potrivită, oferă rapoarte oarecum asemănătoare cu angrenajele ce conțin trei foi. În orice caz, acestea sunt recomandate în special celor care participă mai des la concursuri, un sistem de transmisie 2 x 10 necesitând ceva mai multă forță la pedalat.

Dimensiunea cadrului și geometria acestuia

Înălțimea cadrului este furnizată în inch și reprezintă distanța de la Bottom Bracket (axul pedalier) până la partea superioară a țevii pe care vine montată șaua (atenție, a nu se pune în cacul și tija de șa).

Pentru a calcula precis ce dimensiune a cadrului este potrivită pentru tine, urmărește tabelul de mai jos. Atenție! Dimensiunile unui cadru 29er sunt diferite față de cele ale unui cadru pentru roți de 26 inch, de aceea este cel mai bine ca înainte de achiziționare să probezi bicicleta.

Însă nu doar înălțimea cadrului este importantă. Top-tube-ul (țeava superioară a cadrului) joacă de asemenea un rol important. Cu cât este mai lungă cu atât poziția ta pe bicicletă va fi mai alungită. Dacă totuși nu poți opta pentru un cadru cu un top tube mai scurt, poți compensa din tija de ghidon, înlocuind-o cu una mai scurtă.

Ampatamentul bicicletei (distanța între roți, măsurată din dreptul axului) denotă carcaterul bicicletei: un ampatament mai lung asigură o stabilitate mai bună. Lungimea basculei este responsabilă pentru controlul pe trasee virajate: cu cât este mai scurtă cu atât bicicleta este controlată mai bine. De asemenea responsabil pentru control este și unghiul headtube-ului: cu cât este mai drept, cu atât bicicleta este mai agilă. Ultimul, dar nu cel din urmă este unghiul seattube-ului: cu cât este mai drept cu atât bicicleta devine un cățărător mai bun.

Toate denumirile țevilor cadrului sunt ilustrate mai jos.

Bicicletă nouă sau second hand?

O întrebare ce reușește să stârnească mereu controverse. Dacă te decizi să achiziționezi o bicicletă second hand, îți recomandăm ca vechimea acesteia să nu depășească trei ani (plecând de la premisa că a fost utilizată moderat în toată această perioadă). Pentru a verifica anul de producție al bicicletei poți căuta pe internet respectivul model pentru a vedea dacă informația vânzătorului corespunde cu specificațiile și anul de fabricație. Este recomandat să testezi bicicleta înainte de a o achiziționa.

 

Sursa: freerider.ro

 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s