Oare mai exista mancare “sanatoasa”?

Posted on Updated on

O regula destul de cunoscuta spune sa nu mananci alimente care au ingrediente greu de pronuntat. In general e bine sa o urmezi, dar, ca de obicei, exista si exceptii.

Pentru a putea alege in cunostinta de cauza, EatingWell a realizat un top al alimentelor sau ingredientelor care par mai sanatoase decat sunt, evidentiind si cateva substante care par periculoase, dar nu sunt.

Alimente care par mai sanatoase decat sunt

1. Sucurile concentrate

Acestea adauga calorii din zahar la numarul consumat zilnic, avand doar o mica valoare nutritionala, uneori aceasta fiind chiar nula. Acelasi lucru este valabil si pentru siropul de porumb, zaharul invertit, melasa si alte ingrediente care se termina in “-oza”, cum ar fi: dextroza, fructoza, glucoza, maltoza, sucroza.

Toate sunt periculoase deoarece aceste zaharuri adaugate maresc riscul de crestere a tensiunii arteriale si a nivelului de trigliceride, care sunt factori de risc pentru bolile de inima.

Recomandat este ca femeile sa nu depaseasca 100 de calorii luate din zaharuri adaugate, iar barbatii sa consume pana in 150 de calorii din acestea.

In ce priveste zaharurile adaugate din alimentele solide, procesate, o solutie ar fi sa te uiti pe lista de ingrediente si, daca observi substantele enumerate mai sus printre primele ingrediente, sa le eviti. De regula, cu cat sunt trecute mai la inceputul listei, cu atat cantitatea folosita din ele la produsul respectiv este mai mare.

2. Uleiul de soia

Acest tip de ulei, alaturi de uleiul de porumb, de bumbac si de cel de sofranel, este bogat in acizi omega-6 care concureaza in organism cu acizii omega-3 (care aduc beneficii inimii si creierului), castigand cei care se afla mai din abundenta. Astfel, cu cat balanta dintre acestia este mai dezechilibrata, cu atat este mai rau.

De asemenea, si unele alimente procesate, cum ar fi sosurile din comert pentru salate, maioneza, sosurile pentru paste si altele au un continut ridicat de acizi grasi omega-6.

3. Uleiul de palmier

Din cauza faptului ca grasimile trans (uleiuri hidrogenate sau partial hidrogenate, cum ar fi margarina) sunt daunatoare inimii, unele fabrici din industria alimentara au inceput sa le inlocuiasca cu uleiul de palmier.

Insa desi acesta nu are grasimi trans, aproximativ jumatate din grasimile lui sunt saturate, aproximativ doua lingurite de ulei de palmier continand cam 1,5 grame de grasimi saturate, se stie ca creste riscul bolilor de inima.

Singurul beneficiu al uleiului de palmier ar fi acela ca mareste colesterolul mai putin decat alte uleiuri tropicale, insa mai este nevoie de cercetari in acest sens.

De aceea, cel mai bine ar fi sa eviti pe cat posibil produsele care contin ulei de palmier (si mai ales pe cele care contin grasimi hidrogenate) si sa eviti sa folosesti uleiul de palmier inclusiv la consumul casnic (se gaseste in multe magazine in acest scop).

4. Faina alba de grau

Aceasta contine mult mai putini nutrienti (fibre, vitamine, minerale) decat faina integrala din grau. O felie de paine facuta din faina alba are cu 65% mai putine fibre, magneziu si potasiu decat o felie din faina integrala.

In plus, o dieta bogata in cereale integrale este asociata cu un risc mai mic de boli de inima, mai putine kilograme in plus, mai putine cazuri de diabet 2 si un risc mai mic de cancer de colon. De asemenea, cei care aleg cerealele integrale au un colesterol mai bun.

Ingrediente care par periculoase, dar care nu sunt

1. Inulina

Aceasta este o fibra solubila ce se gaseste in banane, ceapa si unele plante (a nu se confunda cu insulina – hormonul secretat de pancreas). Inulina, care este adaugata in alimentele procesate pentru a inlocui zaharul, grasimile si faina, partial, poate creste absorbtia de calciu.

2. Acidul ascorbic

Acesta este un pseudonim pentru vitamina C, acidul fiind adaugat in produsele alimentare pentru a preveni decolorarea.

3. Maltodextrina

Aceasta este o substanta derivata din plante si bacterii, fiind adaugata in foarte multe alimente procesate deoarece actioneaza ca un stabilizator.

Sursa: http://www.ziare.ro (Autor: Roxana Nitescu)

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s